Regionpolitiskt program

Vi bygger om samhället: att ta tillbaka makten från marknaden

Här kan du ladda ner hela Vänsterpartiet Skånes regionalpolitiska program för 2022-2026 som pdf

Jämlika samhällen är en förutsättning för alla människors frihet. Så länge det finns orättvisa skillnader mellan personer och grupper kan människor inte fritt bestämma eller fritt styra över sina egna liv.

Idag ser vi att utvecklingen går åt fel håll. Ojämlikheten växer i takt med att de rikaste blir allt rikare. Hyrorna ökar mest i områden där folk med längre inkomst bor samtidigt som inkomsterna på den skånska landsbygden och i stadsområden med många utlandsfödda invånare sjunkit. Det har blivit dyrare att bo och mindre att betala hyran med för de som redan tjänar minst.

Politiken byggde det samhälle vi har idag: dess regler, dess verkningar, dess undantag. Då kan också politiken – vi tillsammans – förändra.

Med en politik för jämlikhet bygger vi om till det samhälle vi vill ha: ett rättvist samhälle. Vi bygger om för en region som jobbar långsiktigt för att människor ska må bra, kunna göra aktiva val i sin vardag och leva goda liv. Vi bygger om för en stark välfärd som inte diskriminerar, en arbetsmarknad med många ingångar, en region där det går att bo och verka på olika platser. En region som tar samhällsomställningen på allvar och för en framtid där vi tagit tillbaka makten över våra egna liv, tillsammans.

Läs mer på rubrikerna nedan