• Solidariteten ä...

Solidariteten är stark – nu bygger vi för framtiden

Idag firar vi första maj. Vi hänger rött, vi firar tillsammans i digitala manifestationer och småpratar på torget eller på telefon. Vi kräver det enda rimliga – en jämlik och rättvis värld. Vi längtar till ringlande demonstrationer och att få kramas och stå öga mot öga med alla som delar samma hopp och dröm som en själv. Idag är det arbetarrörelsen högtidsdag.

Men det är ett märkligt år. Pandemi, restriktioner och politiska debatter om hårdare tag som aldrig vill ta slut. Men också hopp, solidaritet och tro på framtiden. För samtidigt som tidningarnas löpsedlar domineras av de konservativa och så kallade liberala partiernas gullande med Sverigedemokraterna så växer en annan strömning sig allt starkare. Och vi är många.

Om det är något vi har lärt oss under det gångna året så är det att tillsammans är stark. Vikten av tillsammans märks i den påtvingade sociala distanseringen långt in i själen, men vikten av tillsammans märks också i välfärden. Sprickorna i välfärden är alltför stora, men det är i tillsammans som vi har kunnat möta pandemin. Utan personalen i sjukvården, i äldreomsorgen, i skolan, i kollektivtrafiken – ja i välfärden hade vi som samhälle inte nått långt. Utan all praktisk solidaritet och hjälp till sin granne, vän och nära så hade det inte gått. Utan medmänniskor, ideella och föreningar som ställt upp och ställt om så hade vi stått oss slätt. Det är tillsammans vi som samhälle är starka. Det är så vi möter utmaningar och klara hinder på vägen.

Denna insikt är vi många som bär med oss. Den märks när Sveriges Radio P4 frågar människor om de är beredda att betala mer skatt till sjukvården för att klara effekterna av pandemin: all uppskjuten vård. Då svarar 6 av 10 skåningar att javisst. Det gör man gärna. 3 av 10 skulle gärna betala uppemot 1 krona till i skatt för att säkra en god sjukvård åt alla. Denna insikt är viktig. Solidariteten och tron att det är tillsammans efter behov som leder framåt är tydlig.

För att rusta sjukvården behövs dock mer än resurser. Sverige behöver göra upp med naiviteten kring privatiseringar. Idag sönderdelas sjukvården i små bitar och aktiebolag som gör affär av sin del. Vinstintresset styr – inte människors behov av en god omsorg och välfärd. Privatiseringarna innebär också att den offentliga sjukvården tvingas in i samma kommersiella tänk. Detta måste upphöra. Att få bort vinstjakten i välfärden är avgörande.

För att rusta sjukvården behövs resurser för att säkra en god arbetsmiljö och bra löner för alla som arbetar där. Tacksamheten över sjukvården och personalen som gjorde och gör sitt yttersta spred sig som applåder över världen, men det som behövs nu är ett tack i form av en schysst lön, en fantastisk arbetsmiljö och fler kollegor för att stärka sjukvården för framtiden.

För att rusta sjukvården och välfärden behöver de rikaste betala mer. Sverige är på många sätt ett skatteparadis för de allra rikaste. Så kan vi inte ha det. Behovet av en progressiv skattepolitik som ser till att människor betalar efter behov har sällan varit större än nu.

Solidariteten och viljan till en stark välfärd som ser till att människors behov av omsorg, sjukvård och skola är stark. Stödet för oss i Vänsterpartiet växer. Vi är det parti som växer mest av alla. Det är ett gott betyg på en fantastisk politik. Nu fortsätter vi. Framåt. Mot nya segrar och med längtan i bröstet efter kommande års ringlande demonstrationer där vi kan knyta våra nävar tillsammans och skrika ut vår gemensamma övertygelse om att en annan värld inte bara är möjlig, utan helt nödvändig.

Sara Svensson, regionråd, Vänsterpartiet Skåne