Fyllnadsval ersättare i Helsingborgs sjukhusstyrelse

Nomineringsanmodan avseende val av ersättare i Helsingborgs sjukhusstyrelse

Vänsterpartiet har efter valet 2022, 12 platser i regionfullmäktige. Genom valtekniskt samarbete med MP ger det platser i samtliga styrelser och nämnder. Den politiska majoriteten består av M, Kd och L som styr med stöd av Sd, precis som på riksplanet. Det innebär att våra möjligheter till förändring är små men våra möjligheter att debattera politiska förslag är desto större.

Då vår nuvarande ersättare i Helsingborgs sjukhusstyrelse vill avsäga sig uppdraget på grund av tidsbrist behöver en ny person väljas. Styrelsen har som namnet antyder ansvar för driften av sjukhuset utifrån den budget som Regionfullmäktige antagit. För Helsingborgs del har detta medfört väldigt stora besparingskrav och en ganska hårt politisk debatt om sjukhusets roll och personalens situation.

Till stöd för arbetet har Vänsterpartiet egna politiska sekreterare men du som kandiderar behöver ha tid nog för att läsa in handlingar samt vilja att agera politiskt som ensam V-ledamot i styrelsen.

Nomineringar till uppdragen skickas till [email protected].

Nomineringsstopp är satt till den 13/10.